Monet kuljettajat tuntevat tilanteen, jossa auton moottori alkaa sotkea ja BMW:n ajamisesta tulee paitsi epämukavaa, myös joskus mahdotonta. Harva ihminen on tyytyväinen suureen huoltoon, mutta yksikön huolto voi pidentää sen käyttöikää, ja tietyn ajan kuluttua se on yksinkertaisesti välttämätön toimenpide. Mitä kuljettajan on tiedettävä suuresta moottorin huollosta?
PERUSKÄSITTEET
Ennen kuin otat yhteyttä autokeskus bmw huolto, kannattaa palauttaa mieleen auton rakenteen
ja toiminnan peruskäsitteet. On olemassa sellainen käsite kuin moottorin
käyttöikä. Se tarkoittaa sen käyttöikää, kunnes tapahtuu vakava vika, jota ei
voida korjata mekanismin säännöllisellä säädöllä. Juuri tässä vaiheessa
tarvitaan perusteellinen remontti. Mistä tiedät, että tämä hetki on koittanut?
Jopa kokematon kuljettaja pystyy huomaamaan sellaisia vian
merkkejä kuin lisääntynyt polttoaineen- tai öljynkulutus, moottorin tehon
lasku, pakoputkesta tuleva paksu savu ja vieraiden hajujen esiintyminen
ohjaamossa. Kaikki tämä voi viitata siihen, että auto on vietävä autohuoltoon
diagnostiikkaa varten.
Seuraava termi on osien kuluminen. Tämä tarkoittaa niiden
parametrien muutosta, poikkeamaa tehdasnormista koon, muodon ja pinnan kunnon
suhteen. Tässä on syytä pitää mielessä, että moottorin osat kuluvat nopeammin,
jos auton passissa määriteltyjä käyttöohjeita rikotaan.
Joten rutiinikorjausten tarve syntyy, kun on poistettava
pieniä vikoja. Keskimääräisen korjauksen aikana moottori puretaan osittain,
jotta kuluneet osat voidaan korvata uusilla. Laaja purkaminen on melko laaja
prosessi, jossa moottorin ominaisuudet päivitetään lähes kokonaan vastaamaan
valmistajan käyttövaatimuksia.
MIKÄ VAIKUTTAA MOOTTORIN KULUMISEEN JA RIKKOUTUMISEEN
Laitteen toimintahäiriöön voi vaikuttaa useita tekijöitä. Tässä
ovat tärkeimmät:
•
Myöhäinen öljynvaihto. Tämän seurauksena osat
alkavat hankautua toisiaan vasten voimakkaammin. Öljystä itsestään tulee
viskoosimpaa, osiin muodostuu kerrostumia ja lisäaineita. Kaikki tämä johtaa
mekanismien nopeaan kulumiseen;
•
Huonolaatuinen moottoriöljy. Se ei täytä
tehtäväänsä. Joissakin paikoissa muodostuu niin sanotusti "hyytymiä",
kun taas toisissa voitelua ei käytännössä ole. Tämän seurauksena mekanismit
voivat yksinkertaisesti jumittua;
•
Suodattimien huono kunto. Tässä tapauksessa pölyä
pääsee helposti itse moottoriin, minkä vuoksi se lakkaa toimimasta normaalisti;
•
Virheellinen käyttö. On täysin varmaa, että
esimerkiksi terävä ajotapa johtaa nopeisiin rikkoutumiseen, eli tapaan lähteä
liikkeelle nopeasti ja jarruttaa nopeasti tai ajaa talvella kylmällä
moottorilla. Moottorin resurssi tällaisissa tapauksissa lyhenee merkittävästi.
On myös syytä huomata mekanismien oikea-aikaisen säädön tärkeys.
Pienet viat on paljon helpompi korjata kuin vakavat. Myöhäinen vianetsintä ja
viivästykset teknisessä tarkastuksessa voivat johtaa suureen huoltoon.
DIAGNOSTIIKKA JA KORJAUS
Jos huomaat BMW-moottorin käyttäytyvän oudosti, ota
välittömästi yhteyttä autohuoltoon. Diagnostiikalla on erityinen rooli
korjauksissa. Automaattisella testerillä testataan prosessorin kunto. Tämän
avulla voit tarkasti määrittää, mitä auton ohjausjärjestelmässä on korjattava
tai vaihdettava. Tässä vaiheessa mitataan myös sylinterien puristuspaine
sytytystulppien ollessa irti. Testi suoritetaan ensin moottorin ollessa
toimituskunnossa ja sitten öljyä lisäten.
Jos puristuspaine on alhainen, sinun on irrotettava
moottori, purettava se kokonaan ja määritettävä, missä yksiköissä ja osissa on
vikoja. Yleensä sylinteri ja mäntä kuluvat eniten toisiaan vasten kohdistuvan
kitkan seurauksena. Näiden osien kulumisen määrittämiseksi käytetään erityistä
mittauslaitetta. Sitten mestari poraa sylinterit ja valitsee uuden rengas- ja
mäntäsarjan.
Myös kampiakseliin kiinnitetään huomiota: asiantuntija
vaihtaa sen sylinteriputket sekä männäntapit. Jos voitelujärjestelmä on
kulunut, se on vaihdettava. Sitten on tarpeen mitata öljynpaine. Jos se on
vaadittua alhaisempi, öljypumppu huolletaan. On tärkeää puhdistaa kanavat
kerrostumista.
On myös tarpeen tarkistaa moottorin kannen, nokka-akselin ja
venttiilien kunto. Ne puhdistetaan liasta ja hioma-aineilla paremman istuvuuden
saavuttamiseksi. Imujärjestelmän korjaaminen lisää moottorin tehoa. Moottorin
perusteellisen huollon ja sopimattomien osien vaihdon myötä sen tekniset
ominaisuudet paranevat merkittävästi. Koska BMW-moottori on monimutkainen
yksikkö, sen järjestelmään on mahdollista puuttua vain korkean pätevyyden ja
laadukkaiden laitteiden avulla.
Kommentit
Lähetä kommentti