8 tärkeintä merkkiä viallisesta polttoainejärjestelmästä
- Tehon menetys, vaikea käynnistys, epävakaa tyhjäkäynti.
- Lisääntynyt polttoaineenkulutus.
- Moottorin toimintahäiriöt, kuten tärinä.
- Tukkeutuneet suuttimet.
- Bensiinin haju ohjaamossa.
- Säännöllinen polttoainevuoto.
- Pakoputkesta tulee mustia savupilviä (putken sisäpuoli on peittynyt hiili- tai nokikerrokseen).
- Tummat läiskät sytytystulpissa.
Dynamiikan menetys, liiallinen polttoaineenkulutus ja
käynnistysvaikeudet ovat kolikon toinen puoli. Ajoneuvo ei välttämättä
käynnisty jonain päivänä. Ja ohitettaessa tehon puutteen vuoksi se on vaarassa
joutua suoraan törmäykseen. Vaara on järjestelmän mahdollinen paineenalennus,
joka on kyllästetty helposti syttyvällä aineella. Vuodot voivat johtaa
tulipaloon.
Usein esiintyvät viat
- Polttoainepumpun vikaantuminen likaantumisen, viallisen johdotuksen (sulaneet liittimet, ruoste johdoissa), puolityhjällä tankilla ajamisen tai suodatinelementtien ennenaikaisen vaihdon vuoksi.
- Tukkeutuneet suodattimet polttoaineen imuaukossa, polttoainepumpussa ja kaasuttimessa.
- Polttoaineletkujen likaantuminen tai muodonmuutos.
- Löysät puristimien liitokset tai katkokset, joiden kautta polttoainetta vuotaa.
Huonolaatuinen polttoaine on vihollinen numero 1
Polttoainesuodattimeen kertynyt liete tai ruostehiutaleet
osoittavat haitallisten epäpuhtauksien esiintymistä polttoaineessa. Kulutusosan
vaihtaminen ei ratkaise ongelmaa: heikkolaatuinen bensiini johtaa ennemmin tai
myöhemmin moottorin vikaantumiseen, lisääntyneeseen polttoaineenkulutukseen ja
suuttimien vaihtoon. On vain yksi ratkaisu - vaihtaa huoltoasemaa.
Vedellä laimennettu polttoaine on suora uhka paitsi
moottorille myös polttoainesäiliölle, joka voi ruostua. Suodattimien
puuttuminen ei estä pienten ruosteenpalojen pääsyä suuttimeen. Suodatinelementtien
oikea-aikainen vaihtaminen auttaa välttämään tällaisen tilanteen.
Miten tunnistaa viat?
- Polttoainepumpun suorituskyvyn heikkeneminen. Tämä ilmenee käynnistysvaikeuksina ja tehon puutteena.
- Tukkeutuneet suodattimet. Diagnosoi, jos moottori käy ajoittain kaikissa käyttötiloissa - käynnistyksen aikana, tyhjäkäynnillä, ajon aikana.
- Polttoaineen tyhjennysletkun muodonmuutos tai tukkeutuminen. Seuraukset: lisääntynyt polttoaineenkulutus, ajo-ominaisuuksien heikkeneminen.
- Paineenaleneminen letkujen/putkien kulumisen tai vaurioitumisen vuoksi. Seurauksena on polttoainevuotoja.
- Veden pääsy säiliöön. Auto reagoi nykivästi ajettaessa alhaisilla kierroksilla.
Vältä polttoainejärjestelmän korjaukset tankkaamalla hyvää bensiiniä
ja lähettämällä auto säännöllisesti diagnostiikkaan.
Mitä voit tehdä itse?
- Vaihda suodatinelementit säännöllisesti. Älä odota valmistajan suosittelemaa vaihtoaikaa: sitä ei ole suunniteltu heikkolaatuiselle polttoaineelle, joka on yleinen kotimaan markkinoilla.
- Älä aja puolityhjällä tankilla. Tämä johtaa pumpun ylikuumenemiseen ja osien kulumiseen.
- Tarkista säiliön puhtaus. Säiliö on yksi vähiten vaarallisista yksiköistä: sen rikkoutuminen on erittäin harvinaista. Jos sisäpinnalle kuitenkin muodostuu ruosteenpalasia, ne voivat siirtyä polttoaineen ruiskutuspumppuun tai muihin yksiköihin.
- Seuraa suuttimien kuntoa. Valmistajat suosittelevat niiden vaihtamista 90–100 tuhannen kilometrin välein, mutta heikkolaatuisen polttoaineen vuoksi osat hajoavat aikaisemmin, mikä merkitään sylintereissä kuuluvilla vierailla äänillä, mustalla savulla ja moottorin ylikuumenemisella
Milloin sinun pitäisi ottaa yhteyttä autohuoltoon?
Jos ongelma koskee pumppua, ruiskutusjärjestelmää,
polttoaineletkuja tai antureita ja suodattimien vaihtaminen ei riitä, on
parempi olla viivyttelemättä autohuollon kanssa. Yksiköiden korjaaminen tai
puhdistaminen epäpuhtauksista itse on riskialtista. Hyvissä autohuolloissa
korjaukset alkavat mekanismien eheyden ja tiiviyden testaamisella.
Diagnostiikkaan kuuluvat:
- polttoaineen ruiskutuspumpun toiminnan tarkistaminen;
- polttoaineantureiden lukeminen;
- kuluneiden osien ja suodattimien tarkastus ja vaihto;
- tehon säätö;
- moottorin tyhjäkäynnin tarkistaminen;
- pakoputkesta tulevien kaasujen koostumuksen testaaminen.
Ammattimainen lähestymistapa
Jotkut autohuollot suorittavat ammattimaisen puhdistuksen
ultraäänilaitteella. Yksiköt puretaan ja puhdistetaan erityisessä kylvyssä.
Ultraääni poistaa jopa 98 % epäpuhtauksista. Vaikeus piilee osien purkamisessa,
mikä joissakin autoissa kestää useita päiviä.
Yksinkertaisempi menetelmä - "purkamatta" -
sisältää erityisen nesteen käytön. Polttoainejärjestelmään on kytketty teline,
jossa on säiliö ja pumppu. Aine kiertää keräämällä likaa ja lähettämällä sen
sylintereihin. Teknologia on tarkoitettu pako- ja imusarjan, imusarjan ja
sylinterien puhdistamiseen. Tätä menetelmää käytetään yleensä
ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä.
Autotallin puhdistaminen ilman erikoislaitteita on joko
mahdotonta tai riskialtista. Jos et itse havaitse kaikkia bensiinin vuotokohtia
ja poista putkiston vikoja, ajon aikana voi syttyä tulipalo.
Kommentit
Lähetä kommentti