Huonolaatuiset kulutusosat ovat yksi suurimmista ongelmista auton lasia vaihdettaessa. Markkinat ovat nyt täynnä "kannattavia" tarjouksia tunnettujen valmistajien tuotteiden kopioista. Jaamme nämä väärennökset kahteen luokkaan:
- Enemmän tai vähemmän laadukkaat kopioit, joissa on maalatut Audin, Toyotan jne. logot;
- Puolikäsityönä tehdyt vaihtoehdot, jotka eivät kestä kritiikkiä (esimerkiksi Nižni Novgorodin alueella Borin kaupungin lähellä valmistetut "työpajatuotteet").
Ostaessasi laseja mistään näistä luokista otat riskin.
Yksikään kopiointi, edes suhteellisen hyvin tehty, ei sovi autoosi kuin
hansikas. Suunnittelun ja materiaalien laadun suhteen yksikään väärennös ei
vedä vertoja valmistajan alkuperäisille merkkituotteille, joilla on kaikki
tarvittavat sertifikaatit - kulutustavaroita leimattaessa ne säästävät
materiaaleissa, teknisessä prosessissa ja työvoimassa. Millaista
"laatua" voidaan odottaa, on mielestämme ilmeistä.
Esimerkiksi "merkkisten edullisten tuulilasien"
valmistajat käyttävät usein halpaa rakennuslasia ja PVB-kalvoa, joilla on
alhaisemmat vaatimukset läpinäkyvyyden, optisten virheiden ja vieraiden
esineiden suhteen. Tämä vääristää näkymää tielle kaarevuuksien vuoksi, rasittaa
silmiä ja lisää onnettomuusriskiä.
Kaareva matriisi johtaa epätasaiseen tarttumiseen aaltojen
ja rakojen vuoksi ja joskus lasin irtoamiseen. Halvoissa tuotteissa on myös
sopivan laadukkaat kiinnikkeet – antureille ja itse antureille, kameroille,
sadetunnistimille, sähkölämmitysliittimille jne. ei aina ole kiinnikkeitä. Jos
niitä tarvitaan, vaihtaessasi päällikön on todennäköisesti siirrettävä kaikki
tämä vanhasta auton "otsasta". On epätodennäköistä, että tämä tehdään
laadukkaasti tehdasolosuhteiden ulkopuolella.
Tuulilasin ostaminen itse ja sen vaihtaminen huoltoasemalla on vaarallista ja turhaa:
- On suuri riski törmätä heikkolaatuiseen, vialliseen tai käyttökelvottomaan kuluttajatuotteeseen, joka ei ehkä vielä sovi tai jossa on rakoja.
- Jos haluat ostaa alkuperäisen, se maksaa saman verran kuin avaimet käteen -lasin vaihto tai jopa enemmän – säästöt ovat kyseenalaisia, koska ostat lasin vähittäismyynnistä etkä ota huomioon avaimet käteen -asennuspalvelun alennuksia.
- Ilman asiantuntijan konsultointia on ongelmallista valita oikea kokoonpano – tarvitsetko antureita, tunnistimia, silkkipainatusta ja listoja vai et, ja mitä tarkalleen? Sinun on tiedettävä vastaus kaikkiin näihin kysymyksiin ENNEN ostamista. Muuten saatat maksaa liikaa tarpeettomista/sopimattomista vaihtoehdoista tai et saa tarvitsemaasi toiminnallisuutta. Esimerkiksi Toyota Rav4:ssä on yli 5 erilaista tuulilasiversiota, jotka eivät ole keskenään vaihdettavissa, ja Mercedes E-sarjassa W212-korilla niitä on 10.
- Kun ostat lasin itse, kannat kaikki riskit kuljetuksen ja varastoinnin aikana. Ja kaikki takuuseen ja sen puuttumiseen liittyvät ongelmat on ratkaistava suoraan toimittajan kanssa toivoen hänen vilpittömyyttään. Lisäksi kaikki huoltoasemat eivät tarjoa täyttä takuuta työlle asiakkaille, jotka tulevat "omilla lasillaan", ja tällaisen lasin asentaminen ulkopuolelta on usein kalliimpaa kuin "avaimet käteen" -periaatteella tapahtuva vaihto.
Kommentit
Lähetä kommentti